Bukspyttkjertelbetennelse – er en «julesykdom» som kan ramme hunden din.

Desember måned er for mange forbundet med familietid, gaver og deilig mat. Vi ser en økende trend knyttet til at hundeeiere også kjøper julekalender, gaver og inkluderer hunden som en naturlig del i julens festligheter. Vi i dyrlegehjelpen jobber for et best mulig hundehold i Norge, og er glade for at hunden er en naturlig del av familien.

Med flere røde fridager er mange hunder svært tilfreds med ekstra oppmerksomhet og opplevelsen av at hele familien, altså hundens flokk, er samlet på samme sted. Men i god tro og gjerning deler mange eiere også deilig julemat med hunden sin – konsekvensen av dette kan bli en veldig syk hund..

Vi forteller derfor historien om Bella, en 6 års gammel Cocker Spaniel.

190april 02, 2010

Hun er et sprudlende tilskudd i en småbarnsfamilie på fire. Familien har noen ganger litt dårlig samvittighet for at turene kan bli korte i en hektisk hverdag, at Bella er litt tykk. Hun er veldig glad i mat og viser fram fantastiske triks for en godbitJ

På julaften får Bella ribbe som alle andre medlemmer av familien, og hun får litt ekstra svor fra far, som selv vil ikke spise alt fettet. Bella er i storform og legger seg mett og fornøyd sammen med resten av familien.

166april 02, 20101.juledag våkner Bella med vondt i magen. Hun brekker seg flere ganger, men får ikke opp så mye mat. Etter hvert får hun også feber. Hjemme er alle opptatt av gaver, TV og kos, slik at Bella`s dårlige form først legges merke til litt ut på dagen. Da har Bella begynt å få skikkelige magesmerter og er allment påkjent. Matmor blir redd, og tar Bella med til dyrlegen.

Hos veterinæren får Bella god hjelp. Ut fra anamnese og blodprøver stilles diagnosen bukspyttkjertelbetennelse, og behandling igangsettes. Bella er såpass dårlig at hun blir værende på klinikken for å få væskebehandling og smertelindring gjennom dagen. Hun kommer hjem kvelden etter, med egen diett og nøye oppmålte rasjoner.

Noen uker senere er Bella på kontroll og blodverdiene har blitt mye bedre. Hun har likevel større sjanse for å få tilbakefall, så dyrlegen anbefaler at dietten opprettholdes. Eier får streng beskjed om ikke å gi fettrik mat til Bella, for da vil hun bli syk igjen.

ribbe[1]

Målet med historien  om Bella er å formidle at hunder gjerne kan få julekalender, ekstra oppmerksomhet og julegaver, men at du som eier må ha et bevisst forhold til hva du gir. Flere av de tingene man umiddelbart tenker hunden blir glad for, kan være direkte skadelig for den. Ofte står kos og en ekstra tur øverst på ønskelisten, hvis hunden kan få bestemme.

(Og ribbefett er nei -nei)

Hva er bukspyttkjertelbetennelse?

Bukspyttkjertelbetennelse kan ramme alle hunder. buksspyttkjertelKjertelen er lokalisert som et vedheng på tynntarmen der den starter. Det vil si at den ligger like bak magesekken og langs med de første 8-10 cm av tarmen.

Kjertelen har flere oppgaver og er blant annet ansvarlig for enzymer som er med på å bryte ned maten.

Sykdommen sees oftere hos tisper enn hannhunder, og flesteparten er over 5 år når de får sykdommen for første gang. Aktive hunder rammes sjeldnere, mens fedme disponerer.

Det er flere årsaker til at sykdommen oppstår, og alle mekanismer er ikke fullt ut forstått.

Vi vet imidlertid at fettrik mat kan være utslagsgivende for at sykdommen utvikles. Vær derfor forsiktig med å gi hunden din mat med mye fett. Det finnes også raser som er mer disponert enn andre. Eksempelvis nevnes miniatyr puddel, miniatyr schnauzer og cocker spaniel i utenlandske lærebøker.  Andre risikofaktorer er sykdommer som diabetes og nyresvikt, eller problemer med fordøyelsen. Eiere av hunder med disse lidelsene skal være ekstra oppmerksom. (Les gjerne vår artikkel om sukkersyke for å forstå mer av kjertelens kompleksitet  – klikk her for å lese denne)

Utvikling av sykdommen skjer når enzymer, som produseres i bukspyttkjertelen og som skal være med på å bryte ned mat i tarmen, begynner å ødelegge kjertelens egne celler. Normalt har kroppen kontrollmekanismer som holder orden på enzymproduksjonen, og transporten av disse ut i tarmen. Når en betennelse i bukspyttkjertelen oppstår, begynner enzymene «å fordøye» egne celler i kjertelen, fremfor mat i tarmen. Ubehandlet kan betennelsen total ødelegge kjertelen med påfølgende alvorlige fordøyelsesproblemer, samt at betennelsen også kan spre seg videre i buken. Til slutt vil man kunne få systemisk svikt og påfølgende død.

Vi må derfor få rask kontroll på betennelsen, og stoppe fordøyelsen/ødeleggelsen av egne kjertelceller.

Behandlingen er først og fremst rikelig med væske som holder sirkulasjonen i gang, antibiotika som stopper betennelsen og sterk smertestillende medisin. I tillegg igangsettes en spesiell og fettfattig foringsdiett som hunden skal stå på over tid. Hunden skal også holdes helt i ro i starten, og gradvis øke treningen etter hvert som formen bedres.

Tilstanden kontrolleres hos veterinær, hvor almenntilstanden vurderes og blodverdier følges opp inntil disse bedres.

Avslutningsvis vil vi poengtere at sykdommen selvsagt ikke kan knyttes til julen i seg selv. Vi ser sykdomstilfeller gjennom hele året, men i romjulen har vi flere tilfeller statistisk sett, i forhold til resten av året. Man antar derfor at flere av disse tilfellene kan knyttes til fettrik julemat. Riktig kunnskap om kosthold til hund er altså en av de få faktorer man selv kan bidra med, for å redusere sjansen for at hunder utvikler lidelsen.

Vi i dyrlegehjelpen vil derfor legge inn et ekstra ord for sunne og fettfattige godbiter til hund. I dag finnes det mange gode alternativ som er laget til hunder og som er helt trygge å gi.

Vi ønsker alle to og firebeinte god jul og gode opplevelser sammen!