fraktur

Brekte tenner gir tannverk – men det er ikke alltid så lett for hunden å si i fra!

I mitt yrke som veterinær er mitt absolutte favoritt fagfelt tenner og munnhule. Og godt er det, for da kan jeg være med å bidra til bedre hundehelse og glade hunder uten vonde munner. En stor andel av de pasientene vi som veterinærer ser til daglig, har problemer med tennene sine. Viste du at over 80 % av hunder over tre år har en eller annen grad av tannkjøttsbetennelse som følge av tannstein og svært mange har knekte tenner? Viste du også at dette ofte først blir oppdaget ved en generell helsekontroll hos veterinær?

Hunder kan ikke si i fra at de har plager i munnen

Intro for tannsteinsfjerning og tannfrakturer / brekte tenner er lik – da smerter i munnen er felles for begge disse. Klikk her for å gå rett til delen om frakturerte tenner.

Hunder generelt har en begrenset evne til å uttrykke kronisk smerte, derfor blir dette ofte oversett. En hund kan ikke fortelle oss med ord at noe gjør vondt, de kan heller ikke peke på den vonde tannen og de har ingen enkelt tegn som betyr smerte. De har også, som en naturlig del av det å være et dyr, et instinkt om å skjule smerte for å opprettholde plass i flokken og beholde livet. De fortsetter derfor å spise og drikke, være med på tur og gjøre jobben sin. Det er kun helt små forandringer som kan avsløre at den faktisk plages med tannverk.

Jeg møter den klassiske tannpasienten hver eneste dag. Hunden kommer inn for annen behandling, for eksempel for en vaksine, og et munnhuleproblem blir oppdaget ved den generelle helsesjekken. Eier forteller at hunden er i fin form, og oppfører seg normalt, den tygger til og med på tygge ben og leker. Det kan derfor være forvirrende for noen eiere at hunden likevel kan ha noen grad av smerte.

I samråd med eier blir vi enige om å utføre en tannbehandling. Vi vet at hunder har samme smertefølelse som mennesker, det vil si at tannverk hos hund gjør like vondt som hos oss. Når vi i tillegg vet at hunden ønsker å skjule kronisk smerte, sier det seg selv at behandlingen bør utføres innen kort tid.

Når vi snakker sammen noen dager etter inngrepet forteller eier at hunden mer aktiv, gladere, mer leken, vil kose enda mer enn før, leker mer (”vi trodde jo bare den var gammel”) og gjør jobben enda bedre, følgelig blir det tydelig at behandlingen har gjort hunden lykkeligere fordi den ikke har smerte i munnen.

dyrlegehjelpen.no har som mål å fremme dyrehelse og velferd, derfor forteller vi dere om tannhelse. Denne artikkelen er en av to artikler om de to vanligste munnhuleproblemene hos hund, plakk og tannsteinsproblemer og knekte tenner.

Knekte/frakturerte tenner er et vanlig funn i munnhulen til hunden.

Fordi hunder er veldig aktive og bruker munnen og tennene til mange ting kan de lett brekke tenner. De tygger på ting, de leker med hverandre, de løper i skogen (og faller og løper inn i ting), tygger på buret, osv. I noen tilfeller skyldes tannfrakturen at det har det skjedd mer alvorlig ting som at to hunder har slåss eller at hunden har blitt påkjørt.

Det kan være en utfordring å oppdage at hunden har brukket en tann. Både fordi hundene kan skjule smerten og fordi det fysisk kan være vanskelig å komme til for å se godt i munnen. Det er ikke alle hunder som tillater at en ser i munnen og hos selv veldig håndterbare individer kan det i våken tilstand være utfordrende å se frakturene, særlig hvis de er langt bak i munnen eller på innsiden av tennene. Det er også en av grunnene til at knekte tenner ofte oppdages hos veterinær, fordi hunden her ofte bedøves eller legges i narkose.

Hundetannens anatomi – når du vet hva som er frisk forstår du hvorfor noe blir sykt.

En normal hunde har samme anatomi som våre tenner. Tennene består av en krone, som er den delen av tannen som synes over tannkjøttet og en rot, som er under tannkjøttskanten og som er festet i kjevebenet. Ytterst har tannet et lag med emalje. Emaljen er hard og uten følelse. Hunder har en tynnere emalje enn oss mennersker.

Under emaljen kommer et lag med dentin. Under dentinet er pulpa. Pulpa er et samlebegrep for nerve, blodkar og bindevev som sitter inne i tannen.

Knekte tenner hos hund - Figur 1

Dentinet og pulpa er den levende delen av tannen og er i endring hele hundens liv. En ung tann har lite dentin og en stor pulpa. Etter hvert som hunden blir eldre vil dentinet vokse innover i tannen og fylle ut større og større deler av tannen. En ung hundetann har derfor lettere for å brekke enn en tann hos en eldre hund.

Hva gjør at hunden får smerter når tannen knekker?

Om tannfrakturen er smertefull avgjøres om tannen brekker inn til pulpa. Dersom denne eksponeres og kommer i kontakt med miljøet i munnhulen vil den bli betent med en gang. Fordi pulpa ligger inne i det harde dentinet er det ikke plass til den hevelsen som kommer som en følge av betennelse og pulpa vil klemmes i stykker og tannen dør. Denne prosessen er svært smertefull (tannverk) og i denne perioden kan hunden vise tydelig smerte. De kan virke syke eller være grinete, ha problemer med å spise/drikke, ikke ville ut eller på andre måter virke ”annerledes”. Det som er utfordrende med disse symptomene er at de er uspesifikke og det er ikke uvanlig at en enten ikke legger merke til dem eller at en relaterer det til andre ting og ser tilstanden ann.

Etter hvert vil rester av den døde pulpaen, sammen med bakterier fra munnhulen gi en tannbyll. Dette er en ansamling av betennelse som etter hvert også vil påvirke kjevebenet rundt der tannen sitter. Den akutte smerten blir en mer kronisk smerte. Mennesker med tannrotsbyller beskriver denne smerten som ”kronisk moderat smerte som er der hele tiden”. Slik tidligere diskutert er slik smerte vanskelig å oppdage/vurdere.

Knekte tenner hos hund - figur 3

Illustasjon som viser knekt tann med en rotbyll

Knekt melkehjørnetann på en valp. Den røde prikken i slimhinnen er en byll som er så stor at den holder på å sprekke. Bakteriene har vandret fra hullet i kronen på tannen, ned til roten og laget en byll.

Brukket hjørnetann i underkjeven hos en hund. Byllen har sprukket opp og vevet i kjeveben og slimhinne er borte. Det er endel tannstein på tannen, dette har kommet etter skaden. Denne hunden spiste mat normalt.

Behandling

Når det blir oppdaget en brukket tann er det viktig å undersøke om frakturen affiseres pulpa. Hunden bør sederes slik at en får gjort en grundig undersøkelse. Ofte kan man se inngangen til pulpa tydelig dersom en større bit av tannen er brukket av, men i og med at selv små affeksjoner kan gi skader på pulpa er det viktig at en undersøker tannen grundig og tar røntgenbilder for å se etter tannrotsabsesser. Fordi et ungt dyr har mindre dentin og større pulpahule enn ett eldre, er det stor sannsynlighet for at pulpa eksponeres når et yndre dyr brekker tenner.

En grundig undersøkelse under bedøvelse (ofte med røntgenundersøkelse) vil også kunne skille på frakturerte tenner og slitte tenner. Disse to tilstandene kan se like ut da begge mangler en del av kronenen på tannen og har en mørk flekk på tyggeoverflaten.

Dersom tannfrakturen affiserer pulpa bør tannen behandles. Den vanligste behandlingen er å trekke tannen, men på enklere frakturer kan man også rotfylle tannen for å beholde denne.

Knekte tenner hos hund - Kira lommemåler

Ved hjelp av et tanninstrument kan veterinæren sjekke om bruddet i tannen går inn til nerven. På bildet ser du at spissen av instrumentet går inn i pulpa – altså at tannen er brukket inn til nerve og blodkar.

Knekte tenner hos hund - Kira avhelet

Munnhulen etter at såret etter tanntrekk har avhelet helt.

Mange eiere lurer på om hunden har det bra uten en eller flere tenner

Prognosen etter at en tannfraktur er oppdaget og behandlet er god.

Et vanlig stilt spørsmål er om hunden kan ha det bra uten en tann (eller flere). En smertefull tann er bare til plage for den. De bruker ikke denne til å tygge med og den vil få det mye bedre etter at denne er trukket.

Hunden tygger og bruker munnen helt normalt etter trekk av opptil flere tenner. Enkelte munnhulesykdommer gjør at alle tenner må trekkes og erfaringsmessig lever hunden helt normalt. Den spiser til og med tørrfor.

Kan jeg forebygge tannfraktur på hunden min?

Det kan være vanskelig å forebygge tannfrakturer, både fordi hundene bruker munnen og tennene aktivt til mange ulike ting og fordi frakturene oftest oppstår som følge av traumer.

Det viktigste er å ha en god rutine for å sjekke munnhulen til hunden regelmessig for skader og sykdommer. Dette kan en med et medgjørlig individ gjøre hjemme eller ved besøk hos dyrlegen for eksempel i forbindelse med en vaksine.

Poenget med at hunder viser tannsmerte dårlig er viktig å ha med seg. Det er også viktig at vi som hundeeiere forstår det at det at en hund spiser og drikker godt ikke er noen garanti for at den ikke har smerter i munnhulen, og at vi sjekker våre hunder regelmessig slik at de kan få hjelp med eventuelle munnhuleproblemer.