Movember

I november måneden er det blitt en tradisjon blant menn om å gro bart, for å støtte den årlige kampanjen “Movember”. Målet er å øke bevisstheten rundt menns helse, og å samle inn penger til forsknings- og støtteprogrammer med fokus på blant annet prostatakreft. Men hva har dette å si for hannhunden sin helse og eventuelle prostatalidelser? Behøver hunden din å spare til bart i november måneden?

Prostatalidelser hos hund

I likhet med oss mennesker blir også hunder rammet av sykdommer i prostata. Det er hos hund heldigvis sjeldent snakk om kreft i prostata, men en godartet forstørrelse. Som regel forårsaker ikke denne forstørrelsen noe problem, men blir den for stor vil den kunne skape problemer. I enkelte tilfeller kan kjertelen også bli betent, og da kan hunden bli alvorlig syk med feber og nedsatt allment tilstand.

Hva er prostata?

Prostata er en kjønnskjertel som ligger rundt selve urinrøret, på undersiden av endetarmen. Den produserer en væske som skilles ut sammen med sæden ved ejakulasjon. Funksjonen til denne væsken er å gi ejakulatet et større volum slik at sæden blir lettere transportert, i tillegg til at den gir næring til sædcellen. Prostata sin vekst styres av hormonet testosteron som produseres i testiklene, og øker i størrelse med økende alder.

Ulike sykdomstilfeller i prostata, symptomer og behandling

Godartet prostata forstørrelse

Den vanligste prostatalidelsen hos hund er noe som heter benign prostata hyperplasi, det vil si en godartet forstørrelse. Det blir rett og slett mer av det normale prostatavevet, og i noen tilfeller dannes det også flere cyster i vevet, noe som bidrar til å forstørre kjertelen ytterligere. Lidelsen er ikke farlig i seg selv, men på grunn av kjertelen sin lokalisasjon vil en økning i størrelse legge press på både urinrøret og endetarmen, noe som kan forårsake at hunden får problemer. Lidelsen rammer hovedsakelig intakte hannhunder. En studie viser at lidelsen opptrer i 50 % av tilfelle hos hunder allerede ved 5 års alderen, og øker opptil 95 % når det når en alder på 9 år. Det er som sagt en vanlig lidelse, men det er varierende om forstørrelsen gir reelle plager for hunden.

Betennelse i prostata; Prostatitt

Denne lidelsen kan ramme både intakte og kastrerte hanner i alle aldre, men er mer vanlig blant intakte hanner da en forstørret kjertel øker sannsynligheten for infeksjon. Infeksjonen kan være akutt eller kronisk. Den akutte formen forekommer hovedsakelig hos yngre hannhunder, mens den kroniske formen opptrer ofte i forbindelse med en godartet forstørrelse, og ses derfor hos de eldre hundene. I sjeldnere tilfeller kan en kronisk infeksjon komme sekundært til kreft i prostata.

Verkebyller eller abscesser er en annen form for betennelse i prostataen, og resulterer i at kjertelen får flere små lommer som fylles med verk og blod. Dette kan over tid, føre til permanent skade på kjertelvevet.

Kreft i prostata

Kreft i prostata forekommer også hos hund, men heldigvis for hunden er den ikke like frekvent som hos mennesket. Dessverre er den ofte aggressiv, og har i 70-80 % av tilfellene allerede spredt seg til omkringliggende vev når man først oppdager den.

Symptomene ved de ulike lidelsene

De kliniske symptomene på de ulike lidelsene arter seg ganske like, da alle til en viss grad gir en forstørrelse av kjertelen.

Det vanligste symptomet sett hos hunder med godartet forstørrelse eller kronisk betennelse i prostata er at de får problemer med å gjøre fra seg. Kjertelen trykker mot endetarmen, og dette medfører at hunden får trengninger, og avføringen blir tydelig smalere enn vanlig. Dersom trengningene blir kraftige og vedvarer over tid kan hunden pådra seg endetarmsbrokk, i tillegg til det daglige uebehaget.

Blod i urinen eller lekkasje av blodtilblandet urin er også vanlige å se. De kan i sjeldne tilfeller få urintrengninger og smådrypping fra penis. Dette er de samme symptomene som man ser ved urinveisinfeksjoner, og det er ikke uvanlig at man ser urinveisinfeksjoner sammen med prostata lidelser. Ved akutt infeksjon eller verkebyll i prostata kan hunden i tillegg bli alvorlig syk med nedsatt allment tilstand, feber og buksmerter.

Symptomer på kreft i prostata arter seg noe annerledes da urintrengninger, inkontinens og blod i urinen er vanligere å se enn trengninger. Avhengig av eventuell spredning vil man få symptomer i omkringliggende vev.

Hvordan diagnostiseres prostatalidelser?

I de fleste tilfeller kan en kjenne en forstørret prostata under en rektal undersøkelse. Man kan også supplere med røntgen for å få et inntrykk av størrelse, om den presser mot endetarmen, og for å få en oversikt over omkringliggende vev.

For sikker diagnose trengs ultralydundersøkelse, og eventuell biospi. Ved hjelp av ultralydapparatet vil man kunne se cyster, betennelsesreaksjoner og nydannelser i kjertelen.

I og med at alle prostatalidelser ofte gir urinveisinfeksjoner sekundært er det også nødvendig å ta en urinanalyse.

Behandling og prognose

Behandlingen for godartet prostata forstørrelse er å få kjertelen til å minske i størrelse. Ettersom prostatakjertelen vokser under påvirkningen av testosteron er prinsippet for behandlingen å stoppe eller hemme denne produksjonen.

Dette kan gjøres enten ved kirurgisk kastrering eller ved bruk av medisiner. Valg av behandlingsmetoden beror på hundens alder og helsetilstand, og eiers preferanse.

Ved kirurgisk kastrering blir testosteronproduksjonen fjernet permanent, fordi man fjerne testiklene. Medisinsk behandling foregår enten ved bruk av implantater eller tabletter.

Implantat settes under huden til hunden, og er defineres som kjemisk kastrering. Denne inneholder et stoff som indirekte stopper produksjonen av testosteron ved å hemme hormonet som styrer testosteronfremstillingen. Effekten trår til etter to til seks uker og varer fra seks til tolv måneder. Dette implantat gjør også at testiklene minsker i størrelse og hunden for en periode blir steril.

Tablettene hemmer effekten av testosteronet ved at de fester seg til testosteronreseptorene, og blokkerer dermed transporten av hormonet inn i prostata. Tablettene gis en gang om dagen i syv dager. Effekten varer i seks til tolv måneder, og leder ikke til sterilitet. De er dermed et godt alternativ hvis man ønsker å bruke hunden i avl.

Når det gjelder behandling av en betent kjertel vil man samtidig med behandlingsalternativene nevnt ovenfor, sette hunden på antibiotika sammen med smertestillende og betennelsesdempende.

Det fins behandling for kreft, men lidelsen diagnostiseres ofte sent. Mange velger da heller å la hunden få slippe, enn å gå igjennom både kirurgi og kjemoterapi. Heldigvis for hunden er denne lidelsen svært sjelden.

Hundebart i november?

Godartet prostata forstørrelse er den vanligste prostatalidelsen for hunder.  Symptomer man skal se etter er trengninger, blod i urinen, urinlekkasje og urintrengninger. De fleste hunder er likevel symptomfrie eller viser lite til ingen plager ved en godartet prostata forstørrelse. Det kan uansett være lurt å sjekke prostataen ved neste vaksinasjon dersom hunden din er over 5 år.

Så svaret på spørsmålet er, heldigvis for hunden: Nei, de behøver ikke å gro bart i november. Men kanskje bør den mannlige hundeeieren ta seg en helsesjekk denne måneden?

Arv artikkel 1

sunert