Flått fremside artikkelHvorfor er vi redd flåtten?

Jo, fordi den kan overføre alvorlig sykdom via bittstedet.

Denne artikkelen forteller deg kort om flåttoverførbare sykdommer og preparater du kan bruke for å beskytte hunden din mot flåttbitt og dermed redusere faren for flåttsykdommer.

Flått artikkelbilde1Flåttbehandling hos hund er viktig og kan være faktisk være livreddende. Det er påvist 12 flåttarter i Norge. Skogflåtten (Ixodes ricinus) er den mest kjente, og den desidert vanligste flåtten.

Den holder til langs kyststrøkene fra sør og til sørlige Nordland.  Den finnes også spredt innover lavlandsstrøkene på Østlandet. Flåtten trenger relativt høy temperatur og fuktighet for å utvikle seg, og finnes derfor sjelden lengre nord. Fordi den spres med fugler, kan den likevel forekomme på utypiske steder. I sommerhalvåret kan parasitten feste seg på mennesker og de fleste husdyr.

Andre typer som har vist seg å spre sykdom er Piggsvinflåtten, som er vanligst hos dyr som bor i hi eller jordganger, som piggsvin, grevling, mink, oter og rev. Den kan imidlertid også forekomme på hund. Flåtten finnes på Østlandet og langs kysten på Sørvest-landet.

Den brune hundeflåtten var opprinnelig afrikansk, men har nå etablert seg i flere europeiske land, blant annet England og Danmark. Den er oppdaget på importerte hunder i Norge, og man tror at den også kommer inn i landet via bagasje ol. fra folk som har vært ute og reist.

Hunder klarer sjelden å fjerne flått selv, slik at de blir ofte biter seg fast og blir sittende. Dermed oppstår lett lokale infeksjoner og irritasjoner i huden. Flått kan i tillegg overføre alvorlige sykdommer, og det er disse som det er viktig å beskytte hunden din mot.

Flåttsykdommer

I Norge er det bakterien Borrelia burgdorferi som er den meste kjente overførbare sykdommen. Det er i følge Veterinærinstituttet rapportert at 15-25 % av hundepopulasjonen i områder hvor flåtten finnes, har antistoffer mot denne bakterien. Det vil si at hundene har hatt kontakt med bakterien, og prøvd å danne motstand for å bekjempe den. I mange tilfeller lykkes hundens immunforsvar med dette, og de blir ikke syke. De individene som utvikler borreliose, kan få en rekke sykdomstegn. Det er vanlig å se halthet, feber, nedsatt matlyst og redusert allmenntilstand. Noen kan også få tilleggsskader på nyrer og hjerte.

Lokal dyrlege vil ta tester for å påvise om hunden er smittet eller ikke, og eventuelt igangsette behandling.

Flåtten kan også overføre bakterien Anaplasma phagocytophilum, som gir lignende symptomer som borreliose. Ca 10 % av hunder i flåttens nedslagsfelt innehar antistoffer mot denne bakterien.

Veterinærinstituttet viser også til to studier fra Ager fylkene, hvor ca 20 % av hunder herfra, har antistoffer mot flåttoverført virusbetinget hjernebetennelse.

Virusbetinget hjernebetennelse har vist seg å kunne smitte via de mer ukjente og uvanlige flått typene som Piggsvinflåtten og den brune hundeflåtten.

Og hvordan beskytter du hunden din?

Det gjør man med å gi hunden forebyggende behandling.

Dyrlegehjenlpen.no anbefaler at du som hundeeier bruker reseptbelagte legemidler i din flåttbehandling. Disse vet vi har dokumentert effekt, og få bivirkninger for dyret ditt. Våren 2016 er følgende preparater tilgjengelig for deg som hundeeier

Bilde preparater: Produkter som gir god forebyggende flåttbehandling til hund

Scalibor: Halsbånd som virker mot lopper, skogflått, ulike flåttarter, sandfluer og mygg. Varigheten på et halsbånd er 6 måneder for flått, sandflue og mygg, og tre måneder for lopper. Sett på halsbåndet en uke før forventet eksponering.

Seresto: Halsbånd som beskytter mot alle typer flått i 8 måneder, alle stadier av flåttdyret. Forebygger også mot pelslus og lopper. Halsbåndet gir full effekt innen to dager.

Bravecto: Tabletter som har umiddelbar og vedvarende effekt i 12 uker mot skogflått og lopper. 8 ukers effekt mot den brune hundeflåtten og piggsvinflåtten, begge disse er sjeldne.

NexGrad: Tabletter med 4 ukers forebygging mot flått. Er et godt valg hvis man i tillegg trenger forebygging mot hjerteormsykdom og/eller behandling av gastrointestinal nematodeinfestasjoner.

Exspot:/Frontline/Prac-tic/Bayvantic /Exproline: Alle disse preparatene er påflekkingsvæske hvor du drypper dråper i pelsen. Preparatene har 4 ukers effekt for vanlig skogsflått, mens mot de mer uvanlige typene har noen kun 3 ukers full effekt. Flere av preparatene har også indikasjon mot lopper, lus og andre ektoparasitter.

Trilyme: Vaksinen Trilyme hinder borreliose bakterien å formere seg i hunden ved å skape antistoffer i kroppen, slik at overføringen av bakterien ikke vil skje. Det er viktig å være klar over at vaksinen ikke beskytter mot flåttbitt, men mot selve infeksjonen som flåttbittet kan gi.

I alle bakningsvedleggene ligger det god forklaring for hvordan produktene skal brukes.  Les dette nøye.

Dyrlegehjelpen.no ønsker alle firbeinte venner en flåttfri sommer, med hjelp av god forebyggende flåttbehandling.

Flåttmidler